Pædagogisk Diplom i Projektledelse og Vejledning. Tjek.

Så blev jeg færdig, efter fire år med deltidsstudier og fuldtidsarbejde. Det har været inspirerende, irriterende, givende og krævende, ikke kun for mig selv, men også for familien. Der har været perioder med en fraværende far, men det har været det værd. Eksamen gik godt, og med mit job som lærer i en projektklasse og den nye stilling som projektkoordinator for efterskoleforeningens “Ungedagen 2019”, så er jeg i fuld gang med at forvalte teori i praksis. Dimmissionen var rigtig fin, jeg blev bedt om at holde de studerendes tale og bandet de havde hyret til underholdning (Body Rythm Factory) var superfint. Erla, Óliver og Röskva var med for at fejre og da vi kom hjem tog fruen mig med ud for at havbade og drikke Asti – topdejligt 🙂

received_10155532711444139received_10155532711709139

IMG_20180119_140915IMG_20180119_153346

Konklusionen er, at en systemisk tilgang til projektledelse af projektklassen, med udgangspunkt i socialkonstruktivistisk videnskabsteori, både på teoretisk og praktisk plan, vil være befordrende for elevernes dannelse og deres opkvalificering af det 21. århundredes kompetencer, i et læringsfællesskab hvor personligt nærvær, ansvar og aktiv deltagelse er nøgleord. Det kan ligeledes konkluderes at iterative processer med velbeskrevne milepæle, faglige formidlingsloops og formative evalueringsloops, er med til at stilladsere elevernes evne til at få et blik for egen læring og egne styrker, samt evnen til at handle dynamisk på baggrund heraf i deres fremtidige ungdomsuddannelse. Som kvalificering af lærerrollen i en efterskolekontekst, kan det konkluderes at vitaliseringspsykologien og LØFT-metodens teoretiske og metodiske værktøjer både kan anvendes i relation til systemisk projektstyring, men at de også kan afdække problemer i de dele af ungdomslivet, hvor den unge måske ikke trives. Derved kan læreren bedre understøtte elevens skolegang i en efterskolekontekst og derved hjælpe til med at både livs- og læringsprojektet i højere grad lykkes. Det kan konkluderes at undervisningsministeriets brug af de fire elevpositioner i høj grad er anvendelig, i forhold til at give eleverne fagfaglige kompetencer i en projektorienteret kontekst. Det kræver dog at de fire positioner planlægges didaktisk med dette for øje, da positionerne ikke i sig selv har kanoniske krav om fag, indhold eller metoder.

- 3 kommentarer til Pædagogisk Diplom i Projektledelse og Vejledning. Tjek.

3 Replies to “Pædagogisk Diplom i Projektledelse og Vejledning. Tjek.”

  1. Kære Kim.

    Det er sejt, at du har kunnet opretholde sådan et drev!
    Mange begreber at lære og sætte sammen så de bliver meningsfulde.

    “Min fars digt er stærkere end din far!” – Godt du kan lide ord – og nyde at bruge dem.
    Til støtte for mig selv og andre uvidende googlede jeg de fire positioner:

    I det tværgående tema It og medier opereres der med fire positioner:
    Eleven som kritisk undersøger 
    Eleven som analyserende modtager
    Eleven som målrettet og kreativ producent
    Eleven som ansvarlig deltager.

    Jeg sætter særlig pris på disse elementer i din beskrivelse (elerverne indgår i ) “et læringsfællesskab hvor personligt nærvær, ansvar og aktiv deltagelse er nøgleord. Især begrebet læringsfællesskab giver efter min mening det allerstørste løft til læring, godt det skal vægtes højt.

    kærlig hilsen Nik

  2. Tak for dit besyv og udsyn, Nik – dejligt at du følger lidt med. Og det er jo meget fint når teorierne genspejler i den virkelighed man går og medskaber på arbejdet, særligt med den fag-, prøve- og karakterfrie projektklasse som jeg var med til at starte sidste år. Så er der pludselig frirum til at prøve didaktiske metoder af og ændre forløbene sammen med eleverne undervejs, så teorien sætter sig fast og ikke blot bliver glemt efter eksamen. Håber du hygger, kram Kim.

  3. Osse stort mega herfra.
    Kim, din var jo lettere at læse end Troels bog.
    I er begge mega mega.

    Kh

    Don

Skriv et svar til Nik Okkels Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *