Om Joost.
Manden bag KazAA og SKype, den 30-årige dansker Janus Friis, har det sidste halve år brugt sin tid på et nyt projekt, nu kendt under navnet Joost. Joost TV over nettet, og det lyder ikke særligt nyt eller revolutionerende efter ting som YouTube, men det er noget ganske andet. Joost crewet består af en håndfuld højt profilerede folk fra både Apache, IBM, Ubuntu, MTV og Open Source Foundation. Chefarkitekten bag den tekniske side af sagen, Dirk Willem van Gullik, har tidligere beskæftiget sige med høj-kapacitets bitstreaming i forbindelse med flytning af store filer relateret til forskning. Så det er vægtige folk, med penge nok, der nu er på vej til at vædre det TV – Marked som i USA alene omsætter for 67 milliarder dollars om året på reklamer. Så måske var prisen på 1.7 milliarder dollars for YouTube ikke så meget igen for de kære Google folk.
Hvad?
Joost er et gratis program som brugerne skal downloade til deres computer for at bruge det. Ikke en altid-online hjemmeside som YouTube, hvilket også har sine fordele – især for dem der skal levere indholdet og reklamerne til Joost. Joost er så i stand til at vise fuldskærms-TV fra bl.a. Warner Music, National Georaphic, MTV og så videre. Joost har det indbygget mulighed for undertekster på flere sprog, buddy-lister, IM Chat, mulighed for at give karakterer og “Share what I´m watching”. Programmerne starter på det tidspunkt du tænder for kanalerne, og looper så indtil du slukker. Selve udformningen af brugerfladen i Joost er simpel, lækker og intuitivt. Ligesom et godt fjernsyn bør være. Og bor man i et område med over 2mbit forbindelse, så er der mulighed for at få fuldskærms HD-opløsning streamet til sin skærm. Joost har også Smart Channels og søgefuntion, så i teorien er det her og nu fjersyn med et uendeligt antal kanaler.
Hvordan?
Selve teknikken bag Joost virker ligesom almindelige p2p netværk – men er også stærkt krypteret så det kun er autoriserede udbydere der har mulighed for at lægge indhold ud på netværket. Idet jeg vælger at se et show på Joost, så spørger min computer først ud på hele netværket om der er andre brugere der tilsammen kan streame showet til mig. Hvis ikke det er muligt, så ryger min forespørgsel videre til den centrale indholdsserver som så streamer showet til mig – blandet med stærkt personligt tilrettelagte reklamer ud fra min geografiske placering og seervaner. Imens jeg ser showet, bliver små 10-sekunders bidder af showet gemt lokalt på min harddisk, så jeg senere kan hjælpe netværket med at vise showet til andre / at seede. Næste gang der så er en bruger der vil se det samme show som mig, så kan jeg – og andre – levere det til ham eller hende, sammen med reklamerne, så indholdsserveren ikke bliver belastet, men i stedet kan seede de shows som ikke er så ofte set. Folkene bag Joost behøver ikke bekymre sig om pladsproblemer til deres indhold, da programmet udnytter pladsen på brugernes harddisk. De behøver aldrig bekymre sig om der er båndbredde nok, da det er brugerne der leverer den. De behøver ikke bekymre sig om ulovligt indhold, sådan som KazaA og YouTube har problemer med, da netværket er stærkt krypteret. Det eneste de behøver bekymre sig om, er om film og tv-selskaberne hellere selv vil prøve at skabe samme model, eller om de gladeligt kommer og smider 67 milliarder reklame-dollars efter de i forvejen velhavende it-nørder.
Prisen?
Joost er gratis, men stadig en i halv-eksklusiv beta-test fase. Det eneste du behøver at gøre er at downloade og tænde – og så finde dig i de personlige reklamer der kommer din vej. Heldigvis er Joost et projekt som er baseret i Europa, hvilket vil sige at deres syn på hemmeligholdelse af personlige oplysninger vs. markedsmillioner vejer mod forbrugerens fordel, dvs. retten til et privatliv. Så der kommer, indtil videre, ikke reklamer med syntetiske computerstemmer der siger “Hej Kim, vi håber du nød at se Battlestar Galactica. I morgen i Reykjavík er der stærkt solskin, og vi synes du skulle købe denne her solcréme for at beskytte dig, du er jo trods alt kun 30 år. Hils din kone – og husk at se på interfloras tilbud til Konudagur d. 18 februar.” Joost kommer til at spille en rolle på mediemarkedet, og husk hvor du hørte det først 🙂
Og få så i øvrigt armene ned. Joost er bare et computerprogram. Et program der er tilrettelagt for de (amerikanske) forbrugere der ser 4 til 6 timers fjernsyn hver dag. De forbrugere der smider deres liv væk i fordummende passivitet. Og at fyre/mænd nutildags spilder deres tid på computeren med WOW, football manager og YouTube kender jeg indtil flere kvinder der synes er relativt usexet. Så glem jooost, spil en sang på guitaren og vask gulvet en gang, så er der langt mere chance for fest i gaden…
Tune out, turn off and drop in – Kim…
Kilde: Wired og egen test af Joost
PS: Hvis der er nogen der vil have en invitation til Joost (som accepteret bruger har man lov til at invitere nye folk indimellem), så skriv et digt i kommentar feltet. Det bedste digt skrevet inden d. 20 februar får en invitation (husk at skrive din e-mail).
- 4 kommentarer til Joost – måske fremtidens TV
en invitation til joost /
er for mig et must /
jeg er vild med IT og TV /
men mangler noget ordentligt at se /
håber joost bliver sagen /
når det har fået noget prøvetid på bagen /
lad mig hjælpe med at teste /
jeg er ivrig som ti vilde heste.
Det rimer ikke med det passer….
skod78@hotmail.com
Zeppe – du har vundet.
Men de kære Joost folk er nærrige med deres invites, så jeg har ikke fået en eneste endnu. Men kommer den en dag, ryger den din vej… Tak for digtet.
Ok, tak. Jeg venter spændt.
Hej Zeppe! Så kom de videre med deres tjuhej. Tak for digtet, og der er smidt en invitation afsted til skod78@hotmail.com, og dit registreringsnavn er Zeppe Gulefare.
Giv den gas!